Summa sidvisningar

6 apr. 2011

4 veckor efter op

Nu har jag satt igång att jobba igen :-)
Det är jätte kul att träffa alla underbara ungar igen.
Jag märker verkligen att jag inte är helt hundra, det är mer ofta jag behöver böja mej för att plocka upp saker ifrån golvet tex, och det är jobbigt.
Barnen är så duktiga och hjälper till jätte mkt, och när jag känner att jag måste sträcka ut mig lite och vila, så ligger jag i soffan och läser sagor för barnen.
hur mysigt som helst :-)
Efter en arbetsdag är jag super super jätte trött och måste lägga mig direkt när jag kommer hem, jag har väldig tur som bara har 5 min gångväg till och från jobb.
Jag har inte svullnat någonting alls, och det är väldigt skönt.

Jag skickade iväg lite frågor till sköterskan på Akademikliniken....

"Det spänner och trycker lite nedåt blygdbenet.
Jag har väldigt ont på höger sida under bröstet under revbenen,
det hugger till och värker,
Mest på eftermiddagen när jag varit igång hela dagen.
Vad kan det vara? när försvinner stygnen i musklerna? kan det vara dom som spökar?
Har svårt att tänka mig att vara utan gördeln :-)
Hur länge ska jag tejpa?"

Svar....

"Tröttheten kommer nog finnas där ett tag framöver,
med tiden blir du starkare.
Ju längre in på dagen du kommer desto mer svullnad vandrar nedåt
och trycker på vid blygdbenet,
det är i dessa tillfällen gördeln gör sitt jobb.
Gördeln ska du ha 3 veckor till på dagtid, men du kan ha den längre om så önskas.
Värken under bröstet beror troligtvis på att det är ett stygn som är
förankrad hårt mot muskelfaschian och kommer ta ett par veckor innan det
släpper efter, tar ca 3 mån innan alla stygn som ska ätas upp av kroppen är
borta. Tejpa varannan eller var tredje vecka i 6 mån"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar