Summa sidvisningar

25 mars 2011

Gojibäret

Fredag igen :-) Det är otroligt att tiden rusar iväg ändå,
trotts att jag "bara" lullar omkring.
Inatt har jag sovit riktigt bra, utan värktabletter.

Jag försöker tänka på vad jag äter iom att jag inte rör mig så snabbt.
Så inte jätte mycket kalorier (får ont i magen om jag äter det för mkt)
Det finns ju huuuuur mkt som helst som är nyttigt och bra.

Jag har fastnat för Gojibär och Mullbär,
det är gott att knapra på om man är sugen på någonting att stoppa i munnen.
Det är också gott att ha i Gröten, filen, salladen etc....
Det rekommenderas att äta ca 20-30gr/dag ungefär en näve.

Vad är då Gojibär?

Bäret har sitt ursprung i Kina och i områdena runt Himalaya talar man om Gojibär
som källan till god hälsa och ett långt liv.
De röda russinliknade bäret har använts i den kinesiska läkekonsten i tusentals år och anses vara bland det bästa som man kan äta.

Hur gynnar Gojibäret dig?

-Ökad energi och styrka
-Förbättrar motståndskraften mot sjukdomar
-Hjälper mot klimakterieproblem
-Förbättrar den sexuella förmågan
-Lindar oro och stress
-Hjälper till att bytta röda och vita blodkroppar
-Stärker hjärtat
-Reducerar kolesterolhalten
-Blodtryckssänkande och förbättrar blodcirkulationen

Vad innehåller Gojibär?

Mer än 21 spårämnen, bla fosfor,järn,zink,germanium,selen,koppar och kalcium.
Vitamin A, B1, B2, B6, C samt E,

För att illustrera hur mkt näringsämnen Gojibär innehåller
kan följande jämförelse göras.

Gojibär innehåller (räknat per viktenhet)

.500 ggr mer C-vitamin än i apelsin
. 10 ggr mer antioxidanter än blåbär
. 15 ggr mer järn än spenat
. 6 ggr mer betakaroten än i morötter

Mullbär är precis lika nyttigt som Gojibär och äts likadant.

Jag beställer mina bär på internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar